Nuchtere Noord-Hollandse vakmannen, dat zijn wij! Met een goed gevoel voor kwaliteit en een scherp oog voor detail, kenmerken wij ons sinds de oprichting in 1912 al met ons werk. We verzorgen werkzaamheden in ons vakgebied voor langdurige relaties zoals diverse woningbouwverenigingen, scholen, verzorgingstehuizen, VvE’s, diverse bedrijven, aannemers en particulieren. Ons succes is gebaseerd op deskundige en enthousiaste medewerkers die plezier hebben in hun werk. Door snel en accuraat in te spelen op de wensen van ons als opdrachtgevers staan wij garant voor een perfect eindresultaat. En daar zijn we trots op!
Kennis, passie en creativiteit delen met onze opdrachtgevers door middel van een open transparante communicatie om tot eindresultaten te komen waar alle partijen trots op kunnen zijn!
Niet alleen de opdrachtgevers zijn onze klanten, maar ook hun huurder of gebruikers. Wij houden hen op de hoogte van de werkplanning, nemen maatregelen tegen eventuele overlast en letten op een nette uitvoering. Door onze platte organisatie zijn de lijnen binnen ons bedrijf kort en dat werkt gewoon heel lekker! Onze opdrachtgever heeft één aanspreekpunt die altijd op de hoogte is van alle details van het project.
Zoals je ziet zijn wij tot veel in staat. Staat de dienst er niet tussen? Schroom niet om ons te contacten! Wij hebben een breed netwerk en willen je graag verder helpen!
Veilig werken is van vitaal belang, vooral als het gaat om het uitvoeren van taken waarbij risico's op de loer liggen. Om u als opdrachtgever mee te nemen in onze werkwijze hebben we de stappen omschreven van ons eigen veiligheidsprotocol.
De essentiële stappen om veilig te werken zijn, conform ons protocol:
1. Communicatie: Wij zorgen voor duidelijke communicatie tussen alle betrokken partijen. We bespreken de plannen van aanpak, risico's en verwachtingen voordat het werk begint. We documenteren de adviezen en afspraken en delen deze met de betrokkenen.
2. Training: We zorgen ervoor dat zowel onze mensen, co-makers maar ook de betrokkenen van de opdrachtgever de nodige training hebben ontvangen om veilig te werken in de specifieke omgeving waarin het werk wordt uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld training omvatten over het gebruik van materialen, grondstoffen, apparatuur, EHBO-procedures en brandveiligheid.
3. Risicobeoordeling: Voordat een werk start hebben we een grondige risicobeoordeling uitgevoerd. We identificeren potentiële gevaren en ontwikkelen een aanpak om deze risico's te minimaliseren of te elimineren.
4. Persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM): Wij zorgen ervoor dat alle betrokkenen beschikken over de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen voor de specifieke taak die ze uitvoeren. Dit kan onder meer veiligheidshelmen, veiligheidsbrillen, gehoorbescherming, handschoenen en veiligheidsschoenen omvatten.
5. Toezicht: Een vaste medewerker van van ons houdt toezicht op de werkzaamheden om ervoor te zorgen dat veiligheidsprotocollen worden nageleefd en eventuele risico’s onmiddellijk worden aangepakt.
6. Rapportage en evaluatie: Door onze cultuur, transparantie en openheid is onze rapportage helder, waarbij werknemers worden aangemoedigd om eventuele veiligheidszorgen te melden. Samen met alle betrokkenen evalueren we in toolboxmeetings, bouwvergaderingen en ander plenaire overleggen regelmatig de veiligheidsprestaties en passen we waar nodig maatregelen toe of aan.
7. Naleving van wet- en regelgeving: Wij zorgen ervoorervoor dat alle werkzaamheden voldoen aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid en gezondheid op het werk. Dit kan onder meer lokale, nationale en internationale voorschriften omvatten.
VCA - Gekwalificeerde mensen!
Alle medewerkers van Breed Onderhoud hebben het Veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers (VCA) certificaat of Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCA (VOL-VCA). Naast de werkplekinspecties hebben we bij elk werk de toolboxmeetings en hebben een toegewijde veiligheidscoördinator.
Breed Onderhoud heeft onlangs de Arbo-dienst laten onderzoeken hoe veilig wij werken. Daarnaast is er een Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) onderzoek gedaan onder alle medewerkers en co-makers.
Zoals gezegd vinden we welbevinden heel belangrijk en met de bevindingen gaan wij aan de slag. We borgen dit in ons werkproces (Intern protocol 'Blik op de toekomst') en bespreken de conclusies met alle betrokkenen, uiteraard ook met u als opdrachtgever. Ook hier vinden we transparantie van belang, de resultaten en aanbevelingen zijn op aanvraag inzichtelijk.
Overlastbeperking - Waar gewerkt wordt is overlast!
In veel gevallen is het niet mogelijk om zonder ‘overlast’ te werken. Naast geluidsoverlast, tijdelijke afzettingen en de toegang die niet optimaal is, is en blijft het mensenwerk. We inventariseren ruim voordat we aan de slag gaan hoe we de overlast kunnen beperken. Dat is altijd maatwerk.
Communicatie is een belangrijke sleutel! Uiteraard nemen we u als opdrachtgever maar ook alle belanghebbenden mee. We doen dit in onderlinge afstemming om van elkaar te weten hoe en wat we communiceren. Zo komen we niet voor verrassingen te staan! Afspraken en tips documenteren we en delen we met betrokkenen in de vorm van een infographic, dagkalender, werkboekje of nieuwsbrief.
Maatregelen om overlast te voorkomen - Duidelijkheid en pragmatische oplossingen!
Door onze ervaringen hebben we altijd passende overlastbeperkende maatregelen. Bijvoorbeeld bij parkeergarages kan er in de avond of nacht goed gewerkt worden, gezien de geringe aanwezigheid van bezoekers. We hebben dit regelmatig ook bij stations gedaan.
Minder reizigers en daardoor een werkbare situatie, voor alle betrokkenen.
Bij scholen, jeugdcentra en andere locaties waar kinderen/ jeugdigen samen gebruiken we herkenbare en kindvriendelijke uitingen. Bijvoorbeeld laten we de doeken op de bouwhekken bedrukken met tekeningen van kinderen! Een bouwhek wordt een kunsthek! Vaak worden deze doeken vermaakt en krijgen een tweede leven
SROI bij Breed Onderhoud – Ook onze verantwoordelijkheid!
Door rekening te houden met Social Return of Investment (SROI) door Maatschappelijk Verantwoord te Ondernemen (MVO) streven wij naar een goede balans tussen mooie en goede projecten en de wereld om ons heen; het milieu en onze maatschappij. We nemen onze verantwoordelijkheid voor de impact van onze activiteiten! Al sinds 1912!
Dit doen we samen met werknemers, klanten, leveranciers en alle belanghebbenden. Zodoende verkleinen we onze ecologische voetafdruk en ondersteunen we lokale gemeenschappen.
Ook streven we naar het bevorderen van diversiteit en inclusie op de werkvloer en communiceren we transparant over onze activiteiten en prestaties. Ook dat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen door Breed Onderhoud!
Opleidingsbedrijf – Inzet van talent (van morgen)
Wij zetten graag in op impact! Kwalitatief werk en goed voor de maatschappij! Samen met Opleidingscentrum Espeq bekijken we de mogelijkheden om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer onderdeel van het werkveld te laten worden. Breed Onderhoud is tevens vertegenwoordigd in het bestuur van Espeq, maar ook van OnderhoudNL. We kijken dus breder en denken verder dan ons vakgebied! We maken deze denkwijze onderdeel van onze filosofie. Zo hebben we recent een aanvraag gedaan voor statushouders die interesse hadden in een opleiding tot glaszetter of schilder. Inmiddels start de eerste vakman in opleiding binnen ons bedrijf! Daarnaast hebben we door onze samenwerking met Espeq meerdere (oud) leerlingen al geruime tijd bij ons in dienst. Zij vervullen verschillende functies op verschillende plekken in onze organisatie.
Energiebewustzijn – Met en voor onze medewerkers!
We zijn actief bezig om het energiebewustzijn van onze medewerkers te vergroten. Daardoor worden onze mensen ook de ambassadeurs van een duurzamere wereld: goed voorbeeld doet goed volgen! De laatste jaren hebben de stijgende energiekosten laten zien dat dit bewustzijn belangrijker is dan ooit en kan er energiearmoede optreden. Omdat we ons verantwoordelijk voelen voor onze medewerkers en hun welbevinden hebben we gekeken naar een compensatie voor de stijging van hun energiekosten. Iedere medewerker heeft in 2022 €200 netto ontvangen. Verder hebben we in individuele gevallen de compensatie hoger laten uitvallen om gezinnen niet in de problemen te laten komen.
Hergebruik – Eenvoudige stappen!
Steeds meer van onze opdrachtgevers gaan stoppen met de papieren koffiebekers. Breed Onderhoud denkt graag mee en daarom hebben we voor al onze werknemers een persoonlijke koffiemok laten bedrukken met hun naam zodat ze deze iedere dag kunnen gebruiken en hergebruiken! Dat scheelt weer afval!
Bedrijfsvoering – Duurzaamheid voorop!
Dit jaar is het zover! Dan zullen wij het oude bedrijfspand van Breed Onderhoud verlaten en verhuizen naar een volledig verduurzaamd nieuwbouw kantoor en werkplaats. Ons gebouw is ‘0 op de meter’ en heeft een energielabel is A+++. We maken gebruik van een warmtepomp. Het pand heeft Triple beglazing en heeft ruim 60 zonnepanelen, die zorgen voor elektriciteitsopwekking. Op het dak zijn mini windturbines geplaatst voor resterende opwek. Voor het pand zijn we op zoek geweest naar de meest duurzame materialen en passen deze toe. Maar ook in de bedrijfsvoering maken we duurzame stappen! Het huidige wagenpark bestaat uit auto’s met lage uitstoot, zijn hybride of volledig elektrisch. Onze ambitie is om in 2030 volledig CO2 neutraal te rijden.
In onze projecten gebruiken we verfsystemen met diverse certificaten op het gebied van milieu en gezondheid. Ook denken we verder dan alleen schilderwerk. Zo kijken we kritisch naar de esthetische- maar ook functionele kwaliteit. Bijvoorbeeld, moeten bouwdelen wel vervangen worden? Als praktijkvoorbeeld deze kunststof kozijnen, Hiervan was de folie onthecht en gaf het een slechte uitstraling van het complex. Door het vervangen van de folie en het goed afstellen van de draaiende delen kon het complex weer voor jaren mee. Alternatief was een grote investering, die vanwege de vastgoedstrategie van het complex niet wenselijk was.
Ontwikkelingen verfindustrie – Voor de dag van morgen!
We volgen de ontwikkelingen in onze branche op de voet. Dat doen we al ruim een eeuw! De laatste ontwikkelingen in de verfindustrie in het algemeen maar de laatste tijd die van microplastics in het bijzonder komen ook bij ons op het vizier. Microplastics zijn een steeds groter probleem. Wij willen helpen om dit probleem aan te pakken. Wij laten ons adviseren door meerdere externe partijen, waaronder het Verf Advies Centrum (VAC). Hierdoor maken we gebruik van contra-expertise en blijven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Uiteraard nemen we u als opdrachtgever hierin mee. Bijvoorbeeld kan de regelgeving ten aanzien van primaire microplastics en secundaire microplastics vernieuwd worden. Dit heeft invloed op de manier van rapporteren van onze verven en coatings.